Achtergrond
Beyke Goris studeerde geschiedenis in Amsterdam en werkte daarna in diverse commerciële functies. Sinds 2003 is zij eigen baas: eerst in journalistiek bureau Het Beyschrift, nu in Contactum.
Ze adviseert over in- en externe communicatie aan bedrijven en instellingen. Kerngedachte: eerst de doelgroep bepalen, dan de boodschap. Welke tone of voice hoort daarbij? Is die duidelijk, dan verzorgt ze allerlei teksten:
- webcontent
- digitale nieuwsbrieven
- artikelen in bedrijfs- en vakbladen
- live blogging tijdens events/congressen
- diepte-interviews
- blogs voor CEO’s
- speeches (ghost writing).
Doorvragen
De échte drijfveren achter een bedrijf of beslissing, die wil ze horen, geen standaardverhaal. Kenmerken: vrolijk doorvragen en -graven, oprechte belangstelling en inzicht in de belangen van de opdrachtgever.
Haar specialisatie nu: BIM in de bouw, care-sector in de zorg.
Schreef eerder over: (duurzame) mobiliteit, arbo, onderwijs, leiderschap en cultuurverandering in organisaties.
“Hoe houd je taal spannend? Wat maakt een artikel boeiend, een blog pakkend? Spelen met woorden, met nuances, zodat ogen steeds een stukje verder willen lezen. Dat houdt de vaart erin.”